Оновлено
2017-09-15
11:28

ФОРМУЮЧИ ДУХОВНО, КУЛЬТУРНО ТА ФАХОВО ЗРІЛУ ОСОБИСТІСТЬ-ГРОМАДЯНИНА

 Виховний процес на філософсько-теологічному факультеті здійснюється за декількома важливими напрямками: національно-патріотичне, інтелектуально-духовне, морально-естетичне, громадянсько-правове та фізичне виховання.
Ефективність виховної роботи забезпечують деканат, вчена рада факультету, кафедри, органи студентського самоврядування (Студпарламент, Студрада, Студпрофком, Студентське наукове товариство), а також інститут кураторів факультету.
Нормативно-правовим підґрунтям і документальною базою, на яких побудовано виховну роботу на факультеті, є Конституція України, Закон України «Про вищу освіту», «Концепція національно-патріотичного виховання молоді», «Концепція громадянського виховання», Статут Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, Статут (Положення) відповідних органів студентського самоврядування, план загальноуніверситетських та загальнофакультетських виховних заходів, що розробляються і затверджуються щорічно, але не пізніше вересня місяця, календарний план поточних виховних заходів, що відображаються в Академічному календарі. Важливу роль у плануванні та здійсненні виховного процесу на факультеті відіграє ініціатива викладачів і студентів, які усвідомлюють своє покликання та вболівають за перспективу розвою української нації, побудову громадянського суспільства, його гуманізацію та створення належних умов для інтелектуального й морально-духовного розвитку студентів факультету.
Враховуючи специфіку філософсько-теологічного факультету, активну участь у виховному процесі бере керівництво Богословського відділення, викладачі та  куратори академічних груп спеціальності «богослов’я». Базуючись на кращих традиціях класичних духовних закладів, вони наповнюють його духовним змістом, надаючи виховній ініціативі соціально-моральної довершеності та просвітницької значущості.
Планування виховної роботи на філософсько-теологічному здійснюється так, щоб якомога повніше охопити та забезпечити реалізацію усіх наведених вище складових виховного процесу. До них належать: різного роду зустрічі з громадсько-культурними та політичними діячами, круглі столи, лекції-бесіди, літературно-мистецькі вечори, вечори-реквієми, виставки та експозиції, перегляди тематичних кінофільмів тощо.
План виховних заходів доволі насичений: викладачі та студенти практично кожен місяць проводять конкретний тематичний захід, метою якого є поглиблення національно-патріотичної свідомості та пам’яті, громадянської, соціально-правової та науково-дослідницької культури і самоосвіти студентської молоді.
Структурно це виглядає так:
у вересні куратори читають студентам-першокурсникам тематичні лекції «Україна – суверенна демократична держава» (1 – 2 вересня), проводять круглі столи, присвячені проблемам демократії (15 вересня – Міжнародний день демократії) та посвяту першокурсників у студенти;

у жовтні – урочисті з відзначення Днів Факультету, Святої Покрови, Козацької слави, Захисника Вітчизни та створення УПА (літературно-мистецький вечір стрілецької слави «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине», круглий стіл «УПА як героїчний символ звитяги і боротьби за українську державність», урочиста літературно-мистецька академія «Українська держава – наша гордість і слава»;

у листопаді – відзначення чергової річниці Буковинського Віча (тематичні бесіди з кураторами та громадсько-політичними і культурними діячами краю «Цілісність держави як ідея та цінність», перегляд та спільне обговорення документального фільму «Собор на крові»; круглий стіл на тему «Голодомори 1921-22, 1932-33 та 1946-47 рр. – геноцид українського народу», участь студентів і викладачів у поминальному молебні (панахиді) за жертвами голодоморів та урочистій ході з нагоди Дня свободи і гідності в Україні;

у грудні – літературно-мистецький вечір «Україна на хресному шляху ІІ Світової війни у поезії, пісні та спогадах очевидців», історико-політологічний диспут «Уроки окупації: історія і сучасні паралелі»; Андріївські вечоринці, благодійницьке свято «А хто, хто Миколая любить» (матеріальна опіка школи-інтернату № 2), Різдвяні зустрічі (колядки та щедрівки);

у січні – відзначення дня злуки і соборності України (літературно-мистецька академія «Велична і свята, моя ти Україно»; круглий стіл «Україна –європейська країна: збудуймо нову країну разом», вшанування пам’яті подвигу героїв Крут (панахида та вечір-реквієм);

у лютому – тематичні бесіди у академічних групах: «Мова – домівка буття», «Де немає мови, там немає нації», храмове свято на честь Трьох Святитетелів і Учителів Церкви – Василія Великого, Григорія Богослова та Іоана Золотоустого,  заупокійна літургія за воїнами та героями, які загинули у війні на Сході; вшанування пам’яті героїв Майдану і «Небесної сотні»;

у березні – вшанування пам’яті Т. Шевченка: участь у конкурсі читців Шевченкового слова, проведення літературно-мистецького дійства «У своїй хаті своя правда і сила, і воля», круглий стіл «Шевченко і Кобзар: в Україні та світі» (у студмістечку ЧНУ), поминальна панахида, присвячена річниці упокоєння Т.Шевченка (храм Трьох Святителів);

у квітні – участь у заходах присвячених Дню Європи, у Богослужінні з нагоди свята Благовіщення, проведення міжкафедрального круглого столу «Європейські цінності в контексті української ментальності», конкурсу стінгазет «Україна – європейська країна», майстер-класу з писанкарства та підготовка до Великодніх свят;

у травні – відзначення Дняпам’яті та примирення (круглий стіл «Зустріч поколінь: учасники Другої світової війни, воїни УПА та АТО в Україні»; Дня Матері (літературно-мистецький вечір «Дякуємо Богові за Маму й за Неньку-Україну»), Дня української вишиванки (театралізоване дійство-семінар «Два кольори: символіка і техніка української вишивки»), проведення тематичних бесід у групах «Мій рід – моє коріння»;

у червні – організація випуску студентів (урочиста академія і вручення дипломів, святковий концерт, фотосесія та випускний вечір «До неба піднесімо серця, вклонімось рідній Альма-Матер).

Навчально-виховний процес – це живий, динамічний процес, а тому, певна річ, корегуються основні напрямки його здійснення, уточнюється змістове наповнення та сама структура виховних заходів, змінюються відповідно до запитів часу акценти, але незмінними залишається його мета, завдання та функції. Стисло їх можна визначити як цілісну і комплексну система виховання духовно і культурно зрілої особистості, високоосвіченого фахівця і громадянина.

Постскриптум
Виховний процес на філософсько-теологічному факультеті здійснюється на високому рівні. До нього однаковою мірою долучаються як викладачі, так і студенти. З метою його оптимізації та покращення деканатом, кафедрами здійснюється постійний моніторинг та внутрішній контроль за виконанням плану виховної роботи на факультеті та в гуртожитку.
Реалізація навчально-виховного процесу забезпечена інформаційно-методичним супроводом (створено інформаційно-методичну, технологічно оснащену базу для проведення різного роду виховних заходів на факультеті та за його межами). До того ж, діє студентський радіовузол, виходить студентська газета «Софія», функціонують офіційні сайти факультету, кафедр, та богословського відділення, на яких студенти мають свої тематичні рубрики й сторінки.

Пріоритетним завдання інституту кураторства, органів студентського самоврядування та інших об’єднань як невід’ємних ланок виховного процесу на факультеті має стати спрямування спільних зусиль на вивчення історії української державності, національної культурної спадщини таїх популяризації з метою консолідації української суспільства та виховання сучасної національно свідомої інтелігенції в Україні.
Повноцінне виховання молодої людини не мислиме без занять спортом, розкриття своїх творчих зусиль у мистецьких гуртках, театральних студіях тощо. Факультет справедливо пишається своїми студентами, які упродовж багатьох років не здають лідируючі позиції у більшості конкурсах, що проводяться на університетському, міському,  обласному та всеукраїнському рівнях. Водночас більшої зорганізованості та відповідальності все ще потребує їхня участь у спартакіадах, спортивних турнірах і змаганнях. На жаль, комісія, яка є структурним підрозділом студпарламенту і мала би дбати про самоорганізацію студентів у цій царині, працює неефективно, а тому ті досягнення, які мають наші студенти у спорті, є не завдяки їй, а всупереч.

Я не пригадую такого випадку, щоб ця комісія провела якесь засідання, де було б обговорено якісь перспективи її діяльності, успіхи чи проблеми. Вона не представлена належним чином ні на нашому офіційному сайті, ні у факультетській газеті «Софія». Словом, ніде. Хоча це зовсім не означає, що наш факультет не має очевидних успіхів у спорті

(За матеріалами доповідей заступника декана з навчально-виховної роботи філософсько-теологічного факультету Миколи Шкрібляка на засіданнях ради кураторів, кафедри та Вченої ради факультету)

Ваші зауваження, запитання та пропозиції:webmaster’њ~@%4¤¦gchnu.edu.ua
 © 1999-2016 Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича; Програмування: Крамар А.В.